Der er nemmere, end man tror


retur

Essensen af den nordjyske virksomhed Newlines in- troduktion på det amerikanske marked er, at det er nemmere, end man tror. Men vejen har ikke været uden forhindringer.

I disse dage er direktør Per Thomsen fra Langholt-virksomheden Newline i New York i forbindelse med åbning af en såkaldt flagship store hos deres nye kunde Urban Outfitters - en særligt udvalgt butik, der skal være med til at sikre Newline fodfæste i USA.

- Newline blev etableret i 1981 og vi har været i det meste af Europa i mange år. Det lykkedes os at skabe en position som en af de større spillere inden for løbetøj, inden det blev en folkesport og de rigtigt store aktører kom på banen. Og de sene- ste par år har vi arbejdet på at gøre virksomheden klar til oversøiske markeder, fortæller Per Thomsen.

På en messe i USA i 2012 præsenterede Newline en kollektion, der var betydeligt mere modepræget end det, der normalt tilbydes til dette marked. De fleste brands producerer temmelig ens produkter, men Newline er målbevidst gået efter en hid- til uset sammensmeltning af funktion og mode. I foråret 2013 blev den nordjyske virksomhed så kontaktet af Urban Outfitters, der siden starten i 1970 har etable- ret flere end 170 butikker i USA, Canada og Europa.

- Urban Outfitters var på udkig efter nyt active wear til deres mode- og livsstilsbu- tikker. Vi sendte den første leverance af sted i februar og det er gået over al for- ventning. De har firedoblet deres bestilling til levering dette efterår og vi håber, at det kan være med til at bringe os flere kunder i USA. Vi er blevet præsenteret i de- res største butikker i blandt andet Los Angeles, San Francisco, Seattle, Philadel- phia, Portland og New York og der bliver løbende føjet nye til, siger Per Thomsen.
Det har imidlertid ikke været problemfrit at komme i gang i USA:

- Det er desværre ikke bare sådan lige at henvende sig til ét sted om regler og lovgivning i forbindelse med import til et nyt marked og få svar på alle ens spørgs- mål. Det har vi virkelig savnet. Vi begyndte med Eksportrådet, men det førte os bare til en hjemmeside i USA med alle mulige regler for alle mulige brancher. Så talte vi med Dansk Erhverv, men det var kun det rent juridiske, de kunne klare. Og ambassaderne vil kun foretage markedsundersøgelser mod betaling - til trods for, at vi allerede har betalt for ambassadesystemet gennem vores skat og derfor efter min mening burde have direkte adgang til den service. Enden blev, at vi måtte henvende os til Urban Outfitters og bede om deres hjælp til at løse de praktiske
ting. Og så lykkedes det. I virkeligheden er det nemmere at komme ind i USA, end man tror, men der er mange myter og den hjælp, som det danske system kan yde, er ikke med til at aflive dem.

Per Thomsen oplyser, at Newline har måttet bruge masser af tid og ressourcer på at finde helt lavpraktiske oplysninger:

- Det har jo ikke drejet sig om produktet, men temmelig simple ting. Hvordan handler man i det her land? Er der særlige tests, krav til produktindhold, mærk- ningskrav eller lignende, som vi ikke kender fra Danmark? Vi fandt ud af, at det ikke er så kompliceret endda. Der er nogle andre krav og dem opfylder vi så bare. Men jeg kan godt forstå, hvis nogen dør i den proces og dermed ikke kommer ind på et ellers oplagt marked.

Per Thomsen undrer sig over, at der ikke er den store hjælp at hente fra dansk ekspertise, med mindre man passer ind i et konkret program:

- At vi for hvert marked skal lægge 20-30.000 kr. for ambassadeundersøgelser, der ikke er præcise nok eller puttes ind i en af Eksportrådets eller Global-program- mets pakker, som ikke giver os det, som vi har brug for - det fungerer altså ikke. Vi skal have nem, enkel og hurtig adgang til nogen, der ved noget om vores branche på et givent marked. Ellers er det ingen hjælp. Vi har brugt et privat firma til at søge nye distributører på oversøiske markeder, men det kan man ikke få støtte til - det er helt forkert, siger Per Thomsen.

Newlines udbredelse uden for Europa fortsætter. Per Thomsen fortæller:
- Sidste år fandt vi en distributør i Japan og har leveret de første varer her i februar og inden sommerferien åbner vi butik i Hong Kong - to markeder, der er interes- sante i sig selv, men også fordi det er der, kineserne ser hen. Og vi har for ganske nylig indgået aftaler, så vores produkter også kan købes i Australien og Indien i løbet af 2014.

Newlines fremstød i Asien blev indledt med markedsundersøgelser i Shanghai og i den forbindelse fik man god hjælp af Enterprise Europe Network under Norddan- marks EU-kontor, hvor en kinesisk medarbejder kunne knytte de rette kontakter til en lokal partner, som Newline har etableret et joint venture-selskab med.

- Se, det er noget, der virker, siger Per Thomsen.




Hovedsponsor:
Business-sponsorer:
ERHVERV
NORDDANMARK

Nyhavnsgade 2
9000 Aalborg
98 16 06 00
info@erhvervnorddanmark.dk

Følg os via

Tilmeld eNYHEDSBREV
MISSION
Det er Erhverv Norddanmarks mission som tværfagligt erhvervsnetværk at være erhvervslivets samlende talerør og give regionens virksomheder værdi gennem dynamik, udvikling og vidensdeling.

VISION
Erhverv Norddanmark er proaktiv i den erhvervspolitiske debat og er den foretrukne dialogpartner i erhvervsudviklingen af Aalborg og Norddanmark.

Ældst · Størst · Stærkest

Erhverv Norddanmark anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK
sitelist.html