Ekstra feederrute styrker Nordjyllands forbindelse til det globale marked


retur

Siden midten af februar i år har Aalborg Havn som den eneste havn i Danmark kunnet tilbyde sine kunder en dobbelt feederforbindelse med samme rederi til og fra Rotterdam, Europas største og en af verdens travleste containerhavne.

Feederforbindelsens første anløb fandt sted i august 2010 og efterspørgslen har på kun tre år udviklet sig så meget, at der nu er basis for at gå fra et til to ugentlige anløb.

- Jeg blev grinet meget af, da jeg foreslog en feederrute mellem Aalborg og Rotterdam, men nu har vi nået det første mål, som var 15.000 enheder. Mange nordjyske speditører og afskibere har længe efterspurgt yderligere et ugentligt anløb i Aalborg, og mængden af transporterede containere ud og ind ad Aalborg har været så konstant stigende, at feederrederiet X-Press Feeders har valgt at etablere en ekstra forbindelse, siger havnedirektør Claus Holstein.

Hos X-Press Feeders oplyser man, at der er muligheder i Aalborg og at man gerne vil bygge videre på den pålidelighed og succes, som den hidtidige ugentlige service har dokumenteret. X-Press Feeders, der har base i Singapore og et stort netværk i ikke mindst Fjernøsten og Middelhavet, er med flere end 60 skibe og transport af 2,5 mio. containere årligt verdens største feederrederi.

Sideløbende med den nye aftale med X-Press Feeders arbejder Aalborg Havn for at udvide antallet af såkaldte Main Line Operators på ruten. I øjeblikket er det APL, NYK og Evergreen, men også rederier som Hapag Lloyd, Hyundai og Yang Ming løfter allerede gods ud af Aalborg Havn på ad hoc basis og er dermed med til at forbinde Nordjylland med det globale transportnet.

Havnedirektøren understreger nødvendigheden af, at Nordjylland er knyttet sikkert og godt på det globale transportnet:

- Det kræver et fantastisk logistiksystem, hvis man i dag vil klare sig globalt og vi har nu fået skabt et rigtig godt udgangspunkt for at bringe gods ind og ud af landsdelen.

Kan man ikke med nogen ret spørge, hvad verdens største feederrederi vil i en relativt lille havn som Aalborg?

- Jo bestemt, men svaret er egentlig ret enkelt. Dels at kunderne i stadig stigende grad vil have hentet containerne så tæt på sig som muligt og det derfor kan give mening for et feederrederi ikke kun at være i nogle få, meget store havne. Og dels at vi i Aalborg målt på frysecontainere er en ret stor havn og netop den type containere vil rederierne rigtig gerne håndtere, siger Claus Holstein. Og han fortsætter:

- Vi har en klar forventning om, at den positive udvikling vil fortsætte med styrket kraft. Mange nordjyske virksomheder har fået øjnene op for, at den faste forbindelse til Rotterdam giver store logistikmæssige fordele for både eksport og import. Og potentialet er der ganske bestemt. Alt i alt er der i øjeblikket et marked på cirka 200.000 enheder i Nordjylland, hvoraf en del transporteres ad landevejen til og fra havnen i Hamburg. Disse containere kan vi håndtere i Aalborg - til fordel for både virksomhedernes og miljøets regnskab og den bedre lokale service, som nordjyske kunder kan få på deres oversøiske trafik.

Netop Hamburg spiller en central rolle i Claus Holsteins tanker om den fortsatte udvikling af Aalborg Havn:

- Et fuldt udbygget system vil foruden dobbeltforbindelsen til Rotterdam omfatte en forbindelse til Hamburg og målet er et tilsvarende dobbeltanløb af Hamburg inden for en tidshorisont på fem-syv år. Derefter skal vi til at se på en udvidelse af Aalborg Havns kapacitet, som pt. er på 120.000 enheder. Ser vi på andre ud- viklingsmuligheder, kan de både omfatte styrkelse af den nordatlantiske trafik og godstransport til og fra Baltikum.

Claus Holstein mener, at der allerede i det eksisterende gods er basis for yderligere containerisering. Blandt andet vil en del bulkvarer med fordel kunne flyttes til con- tainer, eksempelvis affald importeret fra England, hvoraf alene Aalborg modtager omkring 40.000 tons årligt.

Større virksomheder såsom Weber, Nord- lux, Royal Greenland og Siemens Wind Power har støttet feederruten fra starten.

- Det er anderledes for en lang række små og mellemstore nordjyske virksom- heders vedkommende, for mange af dem ved ikke, hvordan deres containere bliver transporteret. Det er noget, de overlader til deres speditør. Men også de bør tænke på logistikken og overveje, om det ikke vil være til fordel for dem at have Aalborg som destination eller afskibningshavn i deres dokumenter, siger Claus Holstein.

X-Press Feeders' ekstra forbindelse Rotterdam-Aalborg betyder blandt andet, at det nordjyske erhvervsliv nu kan få udleveret importcontainere fra terminalen allerede mandag, hvilket giver fem hele arbejdsdage i samme uge til den videre håndtering af godset. Og for afskibere af frysegods betyder det, at de nu kan laste fra frysehusene alle fem arbejdsdage i ugen, hvor det hidtil reelt kun har været mandag-onsdag, der har været til rådig- hed. Hvis torsdag og fredag også blev anvendt til pakning, ville containerne stå unødigt længe til strøm på terminalen. Den udfordring er elemineret nu.

 

 




Hovedsponsor:
Business-sponsorer:
ERHVERV
NORDDANMARK

Nyhavnsgade 2
9000 Aalborg
98 16 06 00
info@erhvervnorddanmark.dk

Følg os via

Tilmeld eNYHEDSBREV
MISSION
Det er Erhverv Norddanmarks mission som tværfagligt erhvervsnetværk at være erhvervslivets samlende talerør og give regionens virksomheder værdi gennem dynamik, udvikling og vidensdeling.

VISION
Erhverv Norddanmark er proaktiv i den erhvervspolitiske debat og er den foretrukne dialogpartner i erhvervsudviklingen af Aalborg og Norddanmark.

Ældst · Størst · Stærkest

Erhverv Norddanmark anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK
sitelist.html