Kør uden om køen
9. juni 2017
retur
Fraværet af Den Tredje Limfjordsforbindelse er også en udfordring for Aalborg Lufthavn - en del af problemet skal løses ad teknologisk vej.
Ifølge direktør Søren Svendsen sporer Aalborg Lufthavn hos især gæster fra det østjyske en stigende nervøsitet for, om man vil kunne nå rettidigt frem, når turen til flyet går under eller over Limfjorden.
- Derfor har vi sammen med Aalborg Universitet, Gatehouse og BLIP Systems iværksat et projekt, som skal finde frem til en teknologisk løsning på den udfordring. Hensigten er, at vi, når gæsterne bestiller flybillet, kan give dem mulighed for at tilmelde sig en service til smartphone eller tablet med information om deres rejse. Undervejs til lufthavnen vil der være en lang række målesteder, hvorfra systemet kan holde øje med den bilist, der har tilmeldt sig og give ham eller hende aktuel besked om trafikforholdene. Og nok så væsentligt: Samtidig kan vi i lufthavnen få besked om, at så og så mange gæster er på vej og på grund af trafikken er i risiko for ikke at kunne nå deres afgang. Så kan vi have en medarbejder klar til at hjælpe med at parkere bilen, vi kan klargøre check-in og vi kan sende gæsterne hurtigt igennem sikkerhedskontrollen, så de om muligt kan nå deres fly alligevel. Og kan vi se, at det ikke kan nås, kan vi gå i gang med ombooking allerede inden de ankommer og give dem besked om, hvornår deres nye afgang er, så de ikke behøver haste hertil bare for at skulle sidde i lufthavnen og vente.
Søren Svendsen oplyser, at udviklingsarbejdet har været i gang siden årsskiftet og han forventer, at de første resultater vil foreligge senere i år.
www.aal.dk