Ud med den forhadte dækningsafgift


retur
Af Anders Hjulmand, advokat og partner i HjulmandKaptain og formand for Erhverv Norddanmark og Peter Rindebæk, adm. direktør for Bladt Industries A/S og formand for DI Aalborg

Hvert år betaler virksomhederne i Aalborg Kommune mere end 80 millioner kr. i en særlig afgift på deres bygninger. En afgift, der stiller Aalborgs virksomheder dårligere i konkurrencen med andre, og som kan være med til at skræmme nye virksomheder og dermed arbejdspladser væk fra Aalborg. Kommunerne bestemmer selv, om de vil opkræve dækningsafgiften, som den hedder. Og den eneste nordjyske kommune, der har valgt at have den - er Aalborg.

Millionerne fra dækningsafgiften lander utvivlsomt på et tørt sted i kommunekassen. Men på langt sigt, vil pengene gøre langt mere gavn for alle, hvis de blev i virksomhederne. Her kunne de bruges til at udvikle nye produkter, til at markedsføre virksomhedernes varer og opsøge nye kunder - alt sammen med det formål at bevare de arbejdspladser, vi har i Aalborg og tiltrække nye.

De eksporterende virksomheder i Aalborg konkurrerer dagligt om at vinde ordrer hjem på globale markeder, hvor konkurrencen er voldsom. Konkurrenterne ligger tæt, og det er tit marginaler, der afgør, om man lander i Aalborg Lufthavn med en fyldt eller tom ordrebog. Lidt lige som i Formel 1 løb, hvor alle hold er top-professionelle, udstyret er af højeste kvalitet, og racerkørerne er de bedste i verden. Der er tit kun få sekunder mellem nummer et og nummer ti. Men der er alligevel nogle hold, der er bedre end andre - marginalt bedre, og de løber med pokalerne og alle pengene.

Det betyder, at virksomhederne skal være utroligt skarpe i alle henseender - produkterne skal være i top, salgsarbejdet og hele setuppet omkring en handel skal være i orden. Og prisen skal være den rette. Hvis virksomhedens allerbedste er lige præcis et mulehår fra at være bedre end konkurrenten, så kan det hele være lige meget - så vælger kunden konkurrenten.

Hver en krone, der fjernes fra virksomhederne, er en krone, der ikke kan bruges til at sikre, at virksomhederne kan klare sig i den internationale konkurrence - og derfor har dækningsafgiften betydning for evnen til at vinde nye ordrer hjem til Aalborg.

Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor meget der skal betales i afgift. De største virksomheder i kommunen betaler op mod to millioner kr. om året, mens mindre betaler f.eks. 15-25.000 kr. Ikke meget kan man måske mene ved første øjekast, men det betyder altså noget, om en virksomhed hvert år skal betale to mio. kr. i afgift og ikke kan bruge de penge på fx 3 ingeniører. Eller om den hvert år skal betale 25.000 kr. i afgift, som den ikke kan bruge på et eksportfremstød eller fire kundebesøg i Norge.

Set over fem eller ti år gør det en stor forskel.

Der er selvfølgelig forhold, der trækker den anden vej i Aalborg med den flotte udvikling, universitetet og meget andet. Forhold der gør det lettere at drive virksomhed i Aalborg frem for i nabokommunerne. Det kan man mene skal koste lidt ekstra. Og det er da rigtigt, at det koster ekstra at drive virksomhed i Aalborg. Faktum er blot, at alene i 2014 har 19kommuner besluttet enten at aftrappe eller helt at afskaffe dækningsafgiften. Det kan altså lade sig gøre, hvis den politiske vilje og forståelse er til stede.
Problemet ligger i resten af verden. Vore konkurrenter ude i verden betaler ikke dækningsafgift, og de har også andre fordele. Det er dem vi konkurrerer imod, og dem skal de aalborgensiske virksomheder nok slå. Men vi har brug for al den hjælp, vi kan få på hjemmebanen for at have kræfter til at slå fra os, når vi er ude i de internationale kampe.

Derfor opfordrer vi Aalborg Kommune til at fjerne dækningsafgiften. I aftalen om kommunernes økonomi indgået mellem Regeringen og Kommunernes Landsforening fremgår det oven i købet, at kommunerne kan få rabat, hvis de sænker skatterne i år. Staten kompenserer for op til 75 procent af det tabte provenu i 2015, 50% i 2016 og 2017 og 25% i 2018.

Det er da et godt tilbud, som vi gerne vil opfordre Aalborg Kommune til at tage imod.



Hovedsponsor:
Business-sponsorer:


ERHVERV
NORDDANMARK

Nyhavnsgade 2
9000 Aalborg
98 16 06 00
info@erhvervnorddanmark.dk

Følg os via

Tilmeld eNYHEDSBREV
MISSION
Det er Erhverv Norddanmarks mission som tværfagligt erhvervsnetværk at være erhvervslivets samlende talerør og give regionens virksomheder værdi gennem dynamik, udvikling og vidensdeling.

VISION
Erhverv Norddanmark er proaktiv i den erhvervspolitiske debat og er den foretrukne dialogpartner i erhvervsudviklingen af Aalborg og Norddanmark.

Ældst · Størst · Stærkest