top_kontor

ATA Carnets & certifikater


Åbningstider: Kontoret er åbent for rådgivning om og ekspedition af eksportdokumenter mandag-torsdag kl. 10-15 og fredag kl. 10-14.

Vi er af Dansk Erhverv (Danish Chamber of Commerce) bemyndiget til at påtegne oprindelsescertifikater og eksportdokumenter.

Eksportdokumenter
Du kan rekvirere oprindelsescertifikater hos os. De dokumenter, der ofte kræves påtegnet, er fakturaer, sundhedscertifikater, pakkelister, kontrakter, diverse erklæringer og lignende.

Vi legaliserer og påtegner gerne dine eksportdokumenter, mens du venter, men det er også muligt at sende os dokumenterne med posten eller email. Indsendte dokumenter ekspederes samme dag, som vi modtager dem. 


ONLINE DIGITALE BEHANDLING AF EKSPORTDOKUMENTER
Dansk Erhverv er nu klar til den digitale løsning, men det er fortsat vigtigt, at sikre sig, at modtager accepterer digitale dokumenter.  

Digital løsning - hvar er mulighederne?
Hvis du opretter eller uploader dine dokumenter, er der flere muligheder:
  • få stemple og underskrive digitalt. 
  • få behandle dokumenterne og de ligger klar til afhentning
  • få behandle dokumenterne og vi sender dem med quick post eller kurere

Fordele:

  • en hurtig behandlingstid - ingen vente tid.
  • ved brug af den digitale løsning har man dokumentet retur indenfor kort tid efter udfyldelse - uden det skal printes, og man kan sende det vider til kunden via et link.
  • når man har oprettet en ansøgning kan man genbruge data fra tidligere ansøgning. 

- Og mange flere fordele - endelig kontakt os på tlf.: 98160600 hvis du vil vide mere 
  omkring det online system.

Det er nemt at komme i gang!
Man skal bare oprette en profil og du er i gang, og er derved kommet et skridt nærmere til det online system.  Opret bruger profil her

Hermed link til vores online system

Det er vigtigt at vælge Erhverv Norddanmark, når man loger på, for at få eksportdokumenterne behandlet i Aalborg.

Hent vejledning til oprettelse af eksportdokumenter


Hvordan får man et oprindelsescertifikat (Certificate of Origin)?

Fortrykte blanketter kan også bestilles hos Erhverv Norddanmark og herefter i udfyldt stand indsendes for påtegning. Certifikater bestilt inden for vores åbningstider returneres samme dag, som bestillingen er modtaget.


ATA Carnet
ATA Carnet er et tolddokument, som erstatter ind- og udførelsespapirer i forbindelse med midlertidig indførsel og transit samt sikkerhedsstillelse for told og afgifter i de fleste vigtige handelslande uden for EU. De kan anvendes ved:
  • Varer til messe eller udstillingsgods
  • Vareprøver og varer til demonstration (prøvekollektioner)
  • Professionelt udstyr som for eksempel udstyr til brug ved konferencer, radio- og TV-udstyr, musikinstrumenter, filmudstyr, værktøj til brug ved montering, afprøvning eller reparation af maskiner, udstyr til brug for læger, arkæologer, zoologer samt køretøjer specielt indrettet i forbindelse med et af ovennævnte områder, for eksempel rullende værksteder eller laboratorier.

Entreprenørmateriel og værktøj samt andet materiel til bygning, vedligeholdelse eller reparation af bygninger, er IKKE omfattet af carnetordningen.

VARER OPFØRT PÅ ET CARNET MÅ HVERKEN SÆLGES, UDLEJES ELLER BORTGIVES I INDFØRSELSLANDET.

ATA Carnetet gælder i 1 år, og det kan ikke forlænges. Visse lande sætter en kortere genudførselsfrist, så det skal man lige holde øje med.
Inden for gyldighedsperioden kan der foretages et ubegrænset antal rejser til de forskellige lande, som er med i ATA-conventionen.
Varelisten kan laves som en bruttoliste, hvor man kan tage alle varerne med, eller blot nogle af varerne.

Ansøgning og vareliste skal skrives på engelsk (med mindre det udelukkende skal bruges i Norge eller på Færøerne) - nogle få lande har specielle krav til hvilket sprog, der skal anvendes.

Angiv antallet af carnetblade
Skriv i mailen hvor mange sæt carnetblade der skal indsættes i carnetet (antal rejser).

Se, hvilke lande der er med i ordningen her.

Hvordan får man et ATA-Carnet?

Skabelon hvis jeg har mere end 35 varelinjer -hent listen her

Det er vigtigt, at du ikke ændrer på kolonnebredde eller linjeantal. Se vigtig information om ATA-Carneter i denne vejledning.

ATA-Carnet informationsvideo:

Se videoen her:  https://www.youtube.com/watch?v=rnlh8sLGu9U




Du bliver betjent af:


Mona Veisene
36 96 06 02
mona@erhvervnorddanmark.dk



Kurt Bennetsen 
36 96 06 03
kurt@erhvervnorddanmark.dk



Jenis Singarajah 
36 96 06 01
jenis@erhvervnorddanmark.dk

 

Hovedsponsor:
Business-sponsorer:
ERHVERV
NORDDANMARK

Nyhavnsgade 2
9000 Aalborg
98 16 06 00
info@erhvervnorddanmark.dk

Følg os via

Tilmeld eNYHEDSBREV
MISSION
Det er Erhverv Norddanmarks mission som tværfagligt erhvervsnetværk at være erhvervslivets samlende talerør og give regionens virksomheder værdi gennem dynamik, udvikling og vidensdeling.

VISION
Erhverv Norddanmark er proaktiv i den erhvervspolitiske debat og er den foretrukne dialogpartner i erhvervsudviklingen af Aalborg og Norddanmark.

Ældst · Størst · Stærkest

Erhverv Norddanmark anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK