top_kontor

ATA Carnets & certifikater


Vi er af Dansk Erhverv (Danish Chamber of Commerce) bemyndiget til at påtegne oprindelsescertifikater og eksportdokumenter.

Eksportdokumenter
Du kan rekvirere oprindelsescertifikater hos os. De dokumenter, der ofte kræves påtegnet, er fakturaer, sundhedscertifikater, pakkelister, kontrakter, diverse erklæringer og lignende.

Dansk Erhverv har fået nyt digitalt system til udstedelse certifikater og ATA Carneter.
Som noget nyt kan oprindelsescertifikater nu legaliseres digitalt.

Dansk Erhverv er nu klar til den digitale løsning, men det er fortsat vigtigt, at sikre sig, at modtager accepterer digitale dokumenter.  

Digital løsning - hvar er mulighederne?
Hvis du opretter eller uploader dine dokumenter, er der flere muligheder:

  • få stemplet og underskrevet digitalt. 
  • få behandlet dokumenterne og de ligger klar til afhentning
  • få behandlet dokumenterne og vi sender dem med quick post eller kurer

Fordele:

  • en hurtig behandlingstid - ingen ventetid.
  • ved brug af den digitale løsning har man dokumentet retur indenfor kort tid efter udfyldelse - uden det skal printes, og man kan sende det videre til kunden via et link.
  • når man har oprettet en ansøgning kan man genbruge data fra tidligere ansøgning. 

- Og mange flere fordele - endelig kontakt os på tlf.: 98160600 hvis du vil vide mere 
  omkring det online system.

Det er nemt at komme i gang!
Man skal bare oprette en profil og du er i gang, og er derved kommet et skridt nærmere det online system.  Opret bruger profil her

Log på eksportdokument - Dansk Erhvervs online løsning for
Carnet og Certifikater

Hermed link til vores online system 

Det er vigtigt at vælge Erhverv Norddanmark, for at få eksportdokumenterne behandlet i Aalborg.


Vejledninger til brug af den online løsning.

Hvordan får man et oprindelsescertifikat (Certificate of Origin)?
Elektronisk ansøgninger forudsætter en aftale indgået med Dansk Erhverv, hvilket bliver indgået ved oprettelse af bruger i systemet her

Oprindelsescertifikat vejledning


Hvordan får man et ATA-Carnet?
Vejledning til udfyldelse af ansøgning om udstedelse af ATA-Carnet for varer/fagligt udstyr

ATA carnet vejledning

Vil du bruge den mulighed at uploade varekartelog finder du skabelonen ved at trykke på "Tilføj fra Kartelog" og vælg - "Download ATA carnet Sample" her finder du skabelonen som du kan hente direkte ind i systemet, se hvordan du uploader ved at hente vejledningen.

Vejledning til tilføjelse af katalog/vareliste

 

ATA Carnet
ATA Carnet er et tolddokument, som erstatter ind- og udførelsespapirer i forbindelse med midlertidig indførsel og transit samt sikkerhedsstillelse for told og afgifter i de fleste vigtige handelslande uden for EU. De kan anvendes ved:

  • Varer til messe eller udstillingsgods
  • Vareprøver og varer til demonstration (prøvekollektioner)
  • Professionelt udstyr som for eksempel udstyr til brug ved konferencer, radio- og TV-udstyr, musikinstrumenter, filmudstyr, værktøj til brug ved montering, afprøvning eller reparation af maskiner, udstyr til brug for læger, arkæologer, zoologer samt køretøjer specielt indrettet i forbindelse med et af ovennævnte områder, for eksempel rullende værksteder eller laboratorier.

Entreprenørmateriel og værktøj samt andet materiel til bygning, vedligeholdelse eller reparation af bygninger, er IKKE omfattet af carnetordningen.

VARER OPFØRT PÅ ET CARNET MÅ HVERKEN SÆLGES, UDLEJES ELLER BORTGIVES I INDFØRSELSLANDET.

ATA Carnetet gælder i 1 år, og det kan ikke forlænges. Visse lande sætter en kortere genudførselsfrist, så det skal man lige holde øje med.
Inden for gyldighedsperioden kan der foretages et ubegrænset antal rejser til de forskellige lande, som er med i ATA-conventionen.
Varelisten kan laves som en bruttoliste, hvor man kan tage alle varerne med, eller blot nogle af varerne.

Ansøgning og vareliste skal skrives på engelsk (med mindre det udelukkende skal bruges i Norge eller på Færøerne) - nogle få lande har specielle krav til hvilket sprog, der skal anvendes.

Angiv antallet af carnetblade
Skriv i mailen hvor mange sæt carnetblade der skal indsættes i carnetet (antal rejser).

ATA-Carnet'er accepteres af toldvæsenerne i over 70 lande i Europa, Nordamerika,
Asien og Australien. De specifikke regler for de enkelte lande kan ses her

 Se vigtig information om ATA-Carneter i denne vejledning.

ATA-Carnet informationsvideo:

Se videoen her:  https://www.youtube.com/watch?v=rnlh8sLGu9U


Åbningstider: Kontoret er åbent for rådgivning om og ekspedition af eksportdokumenter mandag-torsdag kl. 10-15 og fredag kl. 10-14.



Du bliver betjent af:


Mona Veisene
36 96 06 02
mona@erhvervnorddanmark.dk



Kurt Bennetsen 
36 96 06 03
kurt@erhvervnorddanmark.dk



Jenis Singarajah 
36 96 06 01
jenis@erhvervnorddanmark.dk

 

Hovedsponsor:
Business-sponsorer:
ERHVERV
NORDDANMARK

Nyhavnsgade 2
9000 Aalborg
98 16 06 00
info@erhvervnorddanmark.dk

Følg os via

Tilmeld eNYHEDSBREV
MISSION
Det er Erhverv Norddanmarks mission som tværfagligt erhvervsnetværk at være erhvervslivets samlende talerør og give regionens virksomheder værdi gennem dynamik, udvikling og vidensdeling.

VISION
Erhverv Norddanmark er proaktiv i den erhvervspolitiske debat og er den foretrukne dialogpartner i erhvervsudviklingen af Aalborg og Norddanmark.

Ældst · Størst · Stærkest

Erhverv Norddanmark anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK