Carnet vejledning


ATA-Carnet

Et ATA-Carnet er et tolddokument, som erstatter ind- og udførselspapirer samt sikkerhedsstillelse for told og afgifter i de lande som er tilsluttet ordningen.

ATA-Carnet ordningen er baseret på en international aftale om at tillade en midlertidig import af varer til et andet land i op til 1 år. Ved midlertidig import forstås, at de varer, som er blevet indført, skal hjemtages til Danmark igen inden gyldighedsfristens udløb.

ATA-Carnetet accepteres af toldvæsenerne i over 70 lande i Europa, Nordamerika, Asien og Australien.

Se alle Carnet-landene her

Se ATA-Carnet brochure her

Fordelene ved et carnet
Man undgår at skulle betale told og afgifter i indførsels- og transitlandene, men man undgår også:

  • Besværlige toldprocedurer: Ét tolddokument til alle formaliteter
  • Sikkerhedsstillelse
  • Mange forskellige valutaer
  • Ventetid
  • Eksport- og importformaliteter i EU
  • Ubehagelige overraskelser - omkostningerne ved den midlertidige ind- og udførsel er afholdt inden rejsen

Et carnet er gyldigt i op til ét år og kan anvendes til mange rejser.

Hvilke varer dækker et Carnet?
Praktisk taget alle varer, der ikke kan konsumeres: Computere, lyd- og lysudstyr, kameraer, køretøjer, juveler, beklædningsgenstande, sportsudstyr, musikinstrumenter, værktøj, cirkusdyr, heste m.v.

ATA-Carnet dækker ikke:

  • Entreprenørmateriel og andet materiel til bygning, vedligeholdelse eller reparation af bygninger, omfattes ikke af Carnet-ordningen.
  • Landbrugsmaskiner der skal bruges til arbejde i udlandet, f.eks. pløjning og høst omfattes ikke af Carnet-ordningen.

Bemærkninger:

  • Varenes/udstyrets identitet skal til enhver tid kunne konstateres.
  • Varene/udstyret må ikke sælges, udlejes eller bortgives i indførelseslandet.
  • Varene/udstyret anført i Carnet'et skal ejes af et firma eller en fysisk og juridisk person med bopæl i Danmark.

Hvordan får man et ATA-Carnet?
Carnet'et udstedes og garanteres i Danmark og Færøerne af Dansk Erhverv - The Danish Chamber of Commerce - og dets lokalkontorer.
Derudover er det muligt at ansøge om Carnet'et elektronisk på nettet, hvorefter det ligger klar til afhentning i enten København eller Aarhus. Vi kan herudover sende Carnet'et direkte til jeres adresse.

Hvor lang tid kan man bruge ATA carnet?
ATA Carnetet gælder i 1 år, og det kan ikke forlænges. Det røde dato stempel er udløbsdatoen - ATA carnet skal sendes retur til udstedskontoret inden udløbsdatoen udløber.
Visse lande sætter en kortere genudførselsfrist, det kan man læse under det enkelt land. her
Inden for gyldighedsperioden kan der foretages et ubegrænset antal rejser til de forskellige lande, som er med i ATA-conventionen. Varelisten kan laves som en bruttoliste, hvor man kan tage alle varerne med, eller blot nogle af varerne.

Ekspeditionstid
Alle ansøgninger der er modtaget inden kl. 14.00, bliver behandlet og sendt samme dag eller kan afhentes efter aftale.

Priser
Prisen på et ATA-Carnet afhænger af værdien af de varer der rejses med. Dansk Erhvervs medlemmer opnår dog 50% på alle Carnet'er.
Se priserne her




Hovedsponsor:
Business-sponsorer:
ERHVERV
NORDDANMARK

Nyhavnsgade 2
9000 Aalborg
98 16 06 00
info@erhvervnorddanmark.dk

Følg os via

Tilmeld eNYHEDSBREV
MISSION
Det er Erhverv Norddanmarks mission som tværfagligt erhvervsnetværk at være erhvervslivets samlende talerør og give regionens virksomheder værdi gennem dynamik, udvikling og vidensdeling.

VISION
Erhverv Norddanmark er proaktiv i den erhvervspolitiske debat og er den foretrukne dialogpartner i erhvervsudviklingen af Aalborg og Norddanmark.

Ældst · Størst · Stærkest

Erhverv Norddanmark anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK