Kulturens betydning for erhvervslivet


retur
Året var kun otte dage gammelt, da New York Times udkom med temaet "52 places to go in 2019" - med underoverskriften "A starters kit for escaping into the world". Til manges overraskelse indtog Aalborg en fornem plads som nr. 8 og i betragtning af at avisen er den andenstørste i USA og den 17. - største i verden, kunne Aalborg næppe opnå bedre reklame.

I omtalen af Aalborg hedder det under overskriften "Arkitekturen genopliver havnefronten" blandt andet, at "vildt innovative bygninger er spiret frem på Aalborgs kyster, herunder Utzon Center (...), det krøllede Musikkens Hus, (...) det pulserende Aalborg Street Food, Kulturbroen og den bølgende Vestre Fjordpark med en udendørs swimmingpool, der møder havet." Artiklen omtaler også "det banebrydende Nordkraft, et kraftværk omdannet til et kulturelt knudepunkt", ligesom der er blevet plads til Spritten, der "bliver omdannet til et nyt kreativt distrikt over de næste to år, præget af en skarp polygonal skulptur af den argentinske kunstner Tomás Saraceno, Harbour Gate af den danske superstjernerarkitekt Bjarke Ingels, et hotel og meget mere."

I den sammenhæng er det ikke så underligt, at kulturrådmand Mads Duedahl i forbindelse med dette års udgave af Erhverv Norddanmarks rådmandsmøde sagde:

- Kultur er vigtigt for udviklingen af hele Aalborg. Det er vigtigt for vores borgere, men det er også vigtigt for vores erhvervsliv, for det er med til at tiltrække og fastholde arbejdskraft og sikre flere private investeringer udefra. Den kulturby, som Aalborg har transformeret sig til, er også noget, der i høj, høj grad gavner vores erhvervsliv.

I tråd med et støt stigende fokus på kultur tog Erhverv Norddanmark sammen med Utzon Center tidligere på året initiativ til en møderække med titlen "Mere af verden til Aalborg". Direktør Kurt Bennetsen uddyber:

- Der er behov for et anderledes udsyn i Aalborg og Nordjylland, hvis omverdenen skal få øje på os som en destination, man rejser efter. Her kan stærke kulturvirksomheder og -brands være en væsentlig løftestang, men det kræver et andet internationalt udsyn fra såvel erhvervsliv
som kulturen - og ikke mindst stærke partnerskaber med virksomheder, der har verden som deres marked eller har en ambition om, at det er sådan, det skal være.

Næste møde finder sted 9. april 2019, hvor KLMs danske landechef Anita Feddersen fortæller om, hvad der skaber en international destination og hvad KLM efterspørger fra kultur- og erhvervsliv, når man tænker partnerskaber med blandt andre Utzon Center og Aalborg Lufthavn.

- Skageraks direktør Jesper Panduro kommer med visionen for et internationalt design- og arkitekturprojekt ved Limfjorden som vejen til nye muligheder - og Lasse Andersson fra Utzon Center byder op til debat om kultur- og erhvervslivets roller, fortæller Kurt Bennetsen.



Hovedsponsor:
Business-sponsorer:


ERHVERV
NORDDANMARK

Nyhavnsgade 2
9000 Aalborg
98 16 06 00
info@erhvervnorddanmark.dk

Følg os via

Tilmeld eNYHEDSBREV
MISSION
Det er Erhverv Norddanmarks mission som tværfagligt erhvervsnetværk at være erhvervslivets samlende talerør og give regionens virksomheder værdi gennem dynamik, udvikling og vidensdeling.

VISION
Erhverv Norddanmark er proaktiv i den erhvervspolitiske debat og er den foretrukne dialogpartner i erhvervsudviklingen af Aalborg og Norddanmark.

Ældst · Størst · Stærkest