Hvad er der lige med det der disruption?


retur
Når talen falder på disruption, er det ofte virksomheder som Uber, Airbnb og Netflix, der bliver nævnt. Men også traditionelle virksomheder med utraditionelle tilgange til deres branche kan disrupte.

Et godt eksempel er Louis Nielsen med base i Aalborg. Danmarks største optikerkæde med en omsætning på 1 mia. kr. skabt i 75 butikker havde i 2005 en markedsadel på syv procent, men sælger i dag mere end hver tredje brille i landet. Det er en position, som virksomheden har opnået ved konstant at anskue udfordringer på en anden måde end den traditionelle og handle derefter.

Disruption er ifølge professor Frank Gertsen fra Aalborg Universitet den proces, hvor et produkt eller en service langsomt finder vej ind i et marked, som det ender med at vende op og ned på. En oversættelse kan være "underminering" - og tankegangen er ifølge professor Gertsen at koble "rettidig omhu" med "utidig ildhu".

Det første eksempel på Louis Nielsens disruption kom kort efter at han var blevet leder af Sygekassernes Optiks forretning i Aalborg. Snart solgte kæden, som da havde skiftet navn til Synoptik, også bløde kontaktlinser, men der viste sig verden over problemer med rengøring af linserne. Louis Nielsen foreslog på en international konference at man løste problemet ved simpelthen at smide de brugte linser væk. Han blev til grin i hele branchen, for det var linserne alt for dyre til - men ikke desto mindre blev det senere løsningen. Og hans forretning blev selv en af de førende inden for dette område.

Det andet disruptioneksempel fulgte, da Louis Nielsen i 1978 etablerede egen forretning med kontaktlinseklinik og linser på abonnement: Betaling hver måned og nye linser hver fjerde tiltalte stadig flere kunder - og det gav mulighed for at presse leverandørernes priser. Og den unikke model blev snart kopieret af optikere verden over.

Senere fulgte udvikling af en blisterpakning til linserne, hvilket var afgørende for at kunne få priserne yderligere ned - faktisk så langt, at det åbnede for at skifte linser hver dag. Så kom faste priser på briller inddelt i prisgrupper - også en idé, der blev kopieret. Louis Nielsens kombination af kontaktlinser og briller med in-house kosmetologklinikker og frisørsalon med betaling på abonnement er yderligere et eksempel på et brud med, hvad den traditionsbundne branche tidligere havde formået at udvikle.

I dag er Louis Nielsen i gang med mere disruption, idet den nu engelskejede kæde arbejder med kundernes sundhed. Det sker blandt andet ved, at alle kunder får foretaget trykmåling af øjet, synsfeltscreening og fotografering af nethinden. Det kan afsløre sygdomme, som kunden måske ikke mærker noget til og har foreløbig været med til at bevare flere end 150 menneskers syn og afsløret blandt andet grøn stær, blodpropper i øjnene og tumor i hjernen.

I en ganske anden ende af erhvervslivet arbejder den børsnoterede Aalborgvirksomhed GomSpace med udvikling af nanosatellitter. Også her har man fokus på at disrupte branchen - nærmere betegnet ved at være den virksomhed, der vende op og ned på det konventionelle, multimilliondyre satellitmarked med lave omkostninger for yderst fleksible nanosatellitter.

- Også hos Erhverv Nordjylland arbejder vi med disruption, for selvom vi har været her siden 1431, kan vi ikke regne med, at alt bliver ved med at være, som vi gerne vil have det, siger formand Steen Royberg:

- Det, der kan disrupte os, er eksempelvis, hvis vi ikke forstår de nye medier. Hvis vi ikke kan sætte os ind i iværksættermiljøernes udfordringer. Hvis vi ikke er opmærksomme på de anderledes krav, der kommer fra blandt andre udenlandske virksomhedsejere, der ikke har tradition for at indgå i et lokalt erhvervsnetværk som vores. Vi skal ikke nødvendigvis selv disrupte for at overleve, men vi skal forstå hvem og hvad, der kan komme til at disrupte os.



Hovedsponsor:
Business-sponsorer:


ERHVERV
NORDDANMARK

Nyhavnsgade 2
9000 Aalborg
98 16 06 00
info@erhvervnorddanmark.dk

Følg os via

Tilmeld eNYHEDSBREV
MISSION
Det er Erhverv Norddanmarks mission som tværfagligt erhvervsnetværk at være erhvervslivets samlende talerør og give regionens virksomheder værdi gennem dynamik, udvikling og vidensdeling.

VISION
Erhverv Norddanmark er proaktiv i den erhvervspolitiske debat og er den foretrukne dialogpartner i erhvervsudviklingen af Aalborg og Norddanmark.

Ældst · Størst · Stærkest