Vi må ikke hvile på laurbærrene
23. maj 2019
retur
Tidligere på året indgik regeringen og Dansk Folkeparti 'Aftale om et sammenhængende Danmark' med etableringen af Den Tredje Limfjordsforbindelse som et centralt punkt på investeringsplanen.
Steen Royberg, der er særligt bestyrelsesmedlem i Erhverv Norddanmark med fokus på infrastruktur.
I første omgang kommer Nordjylland til at vente på opdateringen af VVM-redegørelsen, der skal bruges til at afdække og vurdere, hvilke miljøpåvirkninger og konsekvenser, man kan forvente i forbindelse med projektet.
"Vi har fået at vide, at VVM-redegørelsen vil kunne være på plads i 2021. Spørgsmålet er dog, om ikke det kan gøres hurtigere, for der er jo tale om en tilpasning af en eksisterende redegørelse - ikke udarbejdelse af en ny", siger Steen Royberg.
reducere ventetiden:
"Det tager formentlig syv år at komme i mål, når først vi er nået til detailprojektering, udbud, besigtigelse og ekspropriation, så her og nu handler det om, hvorvidt det er muligt at komme i gang tidligere end 2024."
Steen Royberg understreger, at Den Tredje Limfjordsforbindelse skal fastholdes uanset hvordan regeringen ser ud efter et valg:
"Erhvervsliv og politikere må gøre det til en fælles opgave at fastholde projektet på investeringsplanen og samtidig arbejde for, at Den Tredje Limfjordsforbindelse bliver realiseret tidligere, end der er lagt op til. Hvis en fremrykning medfører en etapeopdeling, er det ikke nødvendigvis et problem, for det kan give mulighed for en hurtigere etablering af en aflastning til City Syd, så ikke Svenstrup by og Skalborg Bakke skal blive ved med at tage denne stadigt voksende trafikmængde."
særligt gode udviklingsmuligheder.